.

.

به پايگاه كلاس ششمي ها خوش آمديد
ایمیل مدیر :

» بهمن 1393
» خرداد 1393
» ارديبهشت 1393
» فروردين 1393
» بهمن 1392
» دی 1392
» آذر 1392
» آبان 1392
» مهر 1392
» شهريور 1392
» مرداد 1392
» تير 1392
» خرداد 1392
» ارديبهشت 1392
» فروردين 1392
» اسفند 1391
» بهمن 1391
» دی 1391
» آذر 1391
» آبان 1391
» مهر 1391


» عشق ليونل مسي
» پژوهشگران هدف
» فراتر از يك باشگاه
» گروه آموزشی پایه ششم شهرستان دیر
» سايت برگزاري آزمون هاي آنلاين معلم ايران
» نحوه ي ارزشيابي دروس پايه ششم
» دانلود نمونه سئوالات امتحاني پايه ششم
» طراحي سايت
» انجمن رياضيدانان جوان
» دانلود كتاب/كتابخانه الكترونيكي
» انيميشن هاي آموزشي
» ردیاب ماشین
» جلوپنجره اریو
» اریو زوتی z300
» ازدواج موقت
» جلو پنجره ایکس 60
» امن ترین درگاه پرداخت اینترنتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پايگاه كلاس ششمي ها و آدرس clas6.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







RSS
سئوالات گمراه كننده و دام دار در آزمون ها
نویسنده حسين مسلمان تاریخ ارسال یک شنبه 25 خرداد 1393 در ساعت 10:51

حتماً تا به حال،  کلمه‌ی «سؤال‌های دام‌دار» را شنیده‌ای؛ بعضی از سؤال‌های چهار گزینه‌ای،  سؤال‌های دام‌دار هستند؛ در آزمون‌ها هم همیشه، چند سؤال دام‌دار وجود  دارد. واقعاً سؤال دام‌دار یعنی چه؟

 دام: دام یعنی تله؛ در اصطلاح آموزشی، دام یعنی چیزی که به اشتباه به سراغ آن می‌رویم، به اشتباه در آن گرفتار می‌شویم، از رسیدن به راه درست، دور می‌مانیم و  همان‌جا، متوقّف می‌شویم.

  سؤال‌های دام‌دار:  یعنی سؤال‌هایی که یک یا دو گزینه‌ی آن‌ها، دام هستند؛ یعنی حواس را پرت می‌کنند. ما فکر می‌‌کنیم که آن‌ها، گزینه‌ی درست هستند؛ در حالی که یک جا، اشتباه کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم راه‌حلّ درست و جواب درست را پیدا کنیم.  معلّم‌ها و طرّاحان سؤال، از قصد و به عمد، سؤال دام‌دار طرح می‌کنند؛ آن‌ها با این کار، به  ما کمک می‌کنند که بیش‌تر دقّت کنیم. برای همین است که به گزینه‌های  دام‌دار، دام‌های آموزشی گفته  می‌شود . یعنی از این دام‌ها، چیزهایی یاد  می‌گیریم.

 پر تکرارترین دلیل‌هایی که در دامِ سؤال‌های دام‌دار می‌افتیم...

     برای ما که دانش‌آموز مقطع دبستان، چهار دلیل مهم و عمده وجود دارد:

 1) سؤال را نصفه می‌خوانیم.

     حتماً دیده‌ای که  گاهی، شروع به خواندن صورت سؤال می‌کنیم و هنوز سؤال تمام نشده، باخوشحالی و سریع، پاسخ را علامت می‌زنیم. چون فکر می‌کنیم سؤال را حفظیم و یا بارها آن را دیده‌ایم و تکرار کرده‌ا‌یم. در حالی که ممکن است در انتهای سؤال،  یک کلمه باشد که چون به آن نرسیدیم، اشتباه پاسخ می‌دهیم.

مثال: هم‌معنی کدام کلمه، درست نوشته نشده است؟ درس بنویسیم پنجم دبستان)

الف) متنوّع: گوناگون   ب) کاست: افزود      ج) کنج: گوشه     د) فروغ: روشنایی

     جواب، گزینه‌ی  ب  است. امّا ممکن است در نگاه اوّل به سؤال، سریع دنبال هم‌معنی بگردیم و زود گزینه‌ی الف را انتخاب کنیم که غلط است؛ سؤال از ما، هم معنی کلمه‌ای را  می‌خواهد که درست نوشته نشده و این کلمه را، فقط با خواندن فعل «نشده است»  می‌توان پیدا کرد. پس گزینه‌ی «1» گزینه‌ی دام‌دار این سؤال است و جالب است بدانید که 25% دانش‌آموزان در آزمون، به اشتباه، همین گزینه را انتخاب  کرده‌اند.

2) صورت سؤال را سَرسَری و بدون توجّه به کلمات می‌خوانیم.

     در صورت سؤال،  کلمه‌های مهمّی وجود دارد که کمک می‌کند تا راحت‌تر، پاسخ را پیدا کنیم.  امّا اگربی‌توجّهی کنیم و آن‌ها را نبینیم، ممکن است در دام بیفتیم.

مثال: نازنین گفت:  «به نظر من، علّت خوب حل نشدن شکر در آب، سرد بودن آب است.» این گفته، نشان‌دهنده‌ی کدام مرحله است؟        (درس علوم پنجم دبستان)

الف) فرضیه‌سازی          ب) پرسش                   ج) نظریه             د) طبقه‌بندی

جواب، گزینه‌ی «الف»  است؛ امّا اگر کلمه‌ی «به نظر من» را نبینیم، ممکن است این جمله را با یک  نظریه اشتباه بگیریم و گزینه‌ی «ج» را انتخاب کنیم. (28% دانش‌آموزان، این  گزینه را به اشتباه انتخاب کرده‌ اند .) در حالی که جمله‌ی بالا، فقط نظر  نازنین است و نه یک نظریه‌ی ثابت شده.

 3) مفاهیم درسی را خوب یاد نگرفته‌ایم.

     اگر درس را درست  نخوانیم و مفاهیم اوّلیه‌ی کتاب درسی را خوب یاد نگیریم، نمی‌توانیم یک  سؤال را درست حل کنیم. پس اگر مفاهیم را بلد نباشیم، الکی یک گزینه را  انتخاب می‌کنیم و در دام می‌ افتیم.مثال: پیشنهاد  راه‌حل‌های معقولانه و قابل آزمایش که درباره‌ی یک مسئله یا اتّفاق داده  می‌شود چه نام  دارد؟                                              (درس علوم پنجم دبستان)

الف) فرضیه‌سازی     ب) پیش‌بینی کردن    ج) تفسیر کردن   د) آزمایش کردن

جواب، گزینه‌ی «الف»  است. این معنی در صفحه‌ی 13 کتاب درسی آورده شده است، امّا 21% دانش‌آموزان، گزینه‌ی «ج» را به اشتباه انتخاب کرده‌اند. چون با این که  سؤال، بسیار ساده است، مطالب ساده‌ی کتاب درسی را هنوز یاد نگرفته‌اند.

 4) سؤال را حفظی و نصفه حل می‌کنیم.

     گاهی پیش می‌آید که  سؤال را از بس که هول هستیم! حفظی حل می‌کنیم. فکر می‌کنیم که مثلاًچون  مساحت مربّع را بلدیم، بهتر است آن را در ذهنمان حل کنیم و روی کاغذ  ننوسیم. آن وقت است که در راه حلّ سؤال، اشتباه می‌کنیم یا آن را کامل  نمی‌کنیم و در دام می‌افتیم.

مثال: چند عدد دو رقمی داریم که بر 7 بخش‌پذیر هستند؟( درس ریاضی پنجم دبستان)

الف) 15 تا            ب) 14 تا                       ج) 13 تا                د) 12 تا

جواب، گزینه‌ی «ج» است.

14=7 ÷ 99             تعداد اعداد یک رقمی و دو رقمی بخش‌پذیر بر 7

13=1 - 14               تعداد اعداد دو رقمی بخش‌پذیر بر 7

     حال اگر این محاسبات را ذهنی حل کنیم، ممکن است یادمان برود که در صورت سؤال، فقط تعداداعداد  دو رقمی بخش‌پذیر بر 7 خواسته شده؛ بنابراین بدون توجّه به راه‌حل 1 - 14،  جواب را به اشتباه، گزینه‌ی «2» انتخاب کنیم؛ در این سؤال، 27%  دانش‌آموزان، گزینه‌ی دام‌دار «2» را انتخاب کرده‌اند.

 چه کار کنیم تا در دام‌های آموزشی، گرفتار نشویم؟

    5  راه‌حلّ مهم و کلیدی را به شما پیشنهاد می‌کنم:

1) در زمان درس  خواندن، حواسمان را جمع کنیم تا درس‌ها را خوب یاد بگیریم. اگر روزی 1 ساعت درس می‌خوانیم، به خودمان قول دهیم که در این یک ساعت، حواسمان به چیز  دیگری به‌جز یادگیری نکته‌های مهمّ کتاب درسی، پرت نشود. باید خیلی دقّت  کنیم.

2) بیش از یک بار و با حواس جمع، صورت سؤال را به‌طور کامل بخوانیم.

3) در صورت سؤال، به کلمه‌های مهمّی مثل به‌ترتیب، کدام‌یک، به‌جز، همه و ... توجّه کنیم.

4) در صورت سؤال، به فعل‌های منفی توجّه کنیم؛ فعل‌هایی مثل نیست، وجود ندارد، آورده نشده است، نمی‌شود، ندارند و ...  (برای کمک بیش‌تر به شما، زیر فعل‌های منفی، خط  کشیده می‌شود.)

5) در جواب دادن به  سؤال، عجله نکنیم. وقت پاسخ دادن به یک سؤال چهار گزینه‌ای، یک دقیقه است؛ پس از این زمان، برای خواندن سؤال، کنترل جواب و راه‌حل استفاده کنیم.یادمان باشد که دانش‌آموز موفّق، کسی نیست که زود جواب دهد، بلکه کسی است که در زمان مشخّص، بتواند درست جواب دهد.

آنا ودودی.سایت کانون فرهنگی آموزش

این سوالات کهسوالات دامدار پایه ششم هستند را کانون   تهیه کرده است


:: موضوعات مرتبط: اطلاعيه ها و فراخوان ها، مطالبي ويژه والدين گرامي، ،
.:: ::.
نمونه کارهای کار و فناوری دانش آموزان کلاس ششم دبستان شمس آبادی - اردیبهشت 93
نویسنده حسين مسلمان تاریخ ارسال یک شنبه 11 خرداد 1393 در ساعت 16:44

درس کار و فن آوری برای دانش آموزان کلاس ششم ،درسی برای شناخت توانایی های خویش در ساخت وسایل و ابزار های متناسب با علایق خویش در قالب پودمان های کار و صنعت و کشاورزی است .

دانش آموزان کلاس هم هر کدام بنا به علاقمندی خویش یک پودمان را از بین واحدهای کار (ساخت موتور الکتریکی ،سازه های ماکرونی و پرورش گل و گیاه  و ساخت دقت سنج )در نظر گرفته شده انتخاب و اجرا نمودند.

 


:: موضوعات مرتبط: فعاليتهاي دانش آموزي، ،
.:: ::.
روز خلاقیت در دبستان شمس آبادی ؛اردیبهشت 93
نویسنده حسين مسلمان تاریخ ارسال یک شنبه 11 خرداد 1393 در ساعت 16:26

دانش آموزان دبستان شهید شمس آبادی ناحیه 4 مشهد آخرین چهارشنبه اردیبهشت 93 را در مدرسه بدون کیف و با انجام کارهای هنری و خلاقانه در محیط حیاط مدرسه سپری نمودند.در این کار ذوق وشوق بچه ها بسیار دیدنی بودو بعضی از بچه ها هم کارهای جالبی رو از خودشون بوجود آورده بودند.

جا دارد تا از مدیریت مدرسه جناب آقای نظر زاده و معاونین محترمشون (آقایان اصغری ،اردشیری و خانم ظفر )که در برگزاری این فعالیت بسیار زحمت کشیده بودند تقدیر وتشکر کنم.


:: موضوعات مرتبط: فعاليتهاي دانش آموزي، ،
.:: ::.
ده اصل کلیدی در مدارس هوشمند
نویسنده حسين مسلمان تاریخ ارسال جمعه 2 خرداد 1393 در ساعت 13:48
 

1. مديريت به جاي مالکيت (اصل دسترسي)
در روزگار جديد، داشتن اطلاعات، قدرت نيست. بلکه دسترسي به اطلاعات قدرت محسوب مي شود. همه عملکردهاي ما بايد به
گونه­اي تغيير يابد که فرآيند انباشت اطلاعات، به توانايي مديريت داشته ها و ورزيدگي درکسب و دسته بندي اطلاعات تبديل شود.

2. تحصيل به جاي تدريس (اصل تحصيل)
فرايند فعلي آموزش، يکسويه و کند است. درمدارس هوشمند بايد به تدريج فرآيند «تدريس» به فرآيند «تحصيل » مبدل شود و
دانش­آموز، خود به کشف و استنباط مطالب بپردازد.

3. کايزن (اصل تغييرتدريجي)
هيچ فرآيندي، دفعي و مطلق نيست و همه چيز در بازه هاي زماني به وجود مي آيد. لذا شرط لازم براي رسيدن به نقطه ي مطلوب، «درمسير بودن» و شرط کافي براي رسيدن به وضعيت مطلوب، «حرکت کردن» است.

7 اصل دیگر را در ادامه مطلب مطالعه بفرمایید:


:: موضوعات مرتبط: مطالبي ويژه والدين گرامي، ،
ادامه ی مطلب ...
.:: ::.
عناوین آخرین مطالب بلاگ من
» دانلود 8 نمونه آزمون تیزهوشان و جامع علمی پایه ی ششم دبستان
» سئوالات گمراه كننده و دام دار در آزمون ها
» نمونه کارهای کار و فناوری دانش آموزان کلاس ششم دبستان شمس آبادی - اردیبهشت 93
» روز خلاقیت در دبستان شمس آبادی ؛اردیبهشت 93
» ده اصل کلیدی در مدارس هوشمند
» برگزاری آزمون آزمایشی تیزهوشان فردا سه شنبه
» مراسم گرامیداشت هفته معلم
» تبریک هفته معلم
» نمونه سئوالات کلاسهای اول تا ششم ابتدایی
» ثبت نام آزمون دبیرستان های نمونه دولتی
» نتایج آزمون بنیه علمی مرحله دوم در سطح ناحیه 4 مشهد
» مراسم تقدیر از دانش آموزان کوشا و پرتلاش + عیدی
» آزمون عیدانه بر روی سایت آزمون انلاین معلم ایران
» مرحله اول آزمون بنیه علمی ناحیه 4 مشهد
» آزمون رياضي ششم بهمن ماه
» بابت نزول بارش هاي آسماني از خدا ممنونيم
» جشن بادبادک ها در کلاس ششم دبستان شمس آبادی
» نتايج آزمون جامع دي ماه دانش آموزان پايه ششم دبستان شمس آبادي
» تركيب رنگ ها در هنر پايه ششم دبستان شمس آبادي
» دانلود انیمیشن های کمک آموزشی دروس پایه‌ی ششم
» برگزاري آزمون جامع علمي در روز شنبه
» برگزاري مسابقه مچ اندازي در كلاس مربوط به درس علوم فصل ورزش ونيرو
» برگزاري سومين جلسه ارتباط با اولياء گرامي
» آزمون اجتماعي آذر ماه پايه ششم به صورت آنلاين
» آزمون علوم تجربي پايه ششم به صورت آنلاين
» جشنواره غذاهاي محلي
» دومین جلسه ارتباط با اولیاء
» نیاوردن شیر به مدرسه
» اعلام نمرات مستمر دانش آموزان كلاس ششم 1 دبستان شمس آبادي
» باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است



.:: Design By :